Van suiker word je dik…. of niet?

Van suiker word je dik.... of niet?

Suiker wordt vaak gezien als het kwaad van de westerse wereld. Obesitas en Diabetes (suikerziekte) komen steeds meer voor, ook in Nederland, zoals bijgaande grafiek laat zien. Het aantal mensen met obesitas is in de periode van 1990 tot 2017 zelfs verdubbeld! Op dit moment heeft bijna de helft van de Nederlandse bevolking overgewicht. (bron)

Heel vaak geven we producten met veel (toegevoegde) suikers hiervan de schuld. Want, suiker bevat veel calorieën en dus word je daar dik van.

Helaas gaat deze vlieger niet zomaar op!

De Australische paradox

In Australië is bijzonder genoeg er een tegenovergestelde uitkomst gevonden tussen suikerinname en het verkrijgen van obesitas. Na onderzoek bleek hier inderdaad dat het suikergehalte in voeding is afgenomen maar dat zowel obesitas als diabetes is toegenomen. Je zou echter verwachten dat met een afname van suikers obesitas en diabetes minder zou voorkomen. Sterker nog, het aantal mensen met Obesitas verdriedubbeld en diabetes verdubbeld. Deze paradox is aangetoond in 2011 door een nogal controversiële publicatie van hoogleraar Jennie Brand-Miller en dr. Alan Barclay.

De conclusie: (toegevoegde)suiker kan niet alleen de oorzaak van obesitas zijn.

Inmiddels zijn dergelijke onderzoeken in meerdere landen uitgevoerd (waaronder in China en UK) waar dezelfde uitkomst naar voren komt. Hiernaast is het onderzoek in 2017 nogmaals aangescherpt en kwam met op dezelfde conclusie.

Wat is er dan aan de hand?

Toegevoegde suiker is dus niet direct de oorzaak van toenemende obesitas en diabetes. Er moeten dus andere factoren zijn. Zo is er een onderzoek gedaan waar gekeken is naar het effect van light frisdrank en de inname van calorieën. Aan twee groepen werd een tafel vol eten voorgezet. Met als verschil dat bij de ene groep light frisdrank op tafel stond en bij andere gewone frisdrank. Hierna werd gemeten welke groep het meeste calorieën op had. Verassend was dat de calorie-inname aan het einde van de maaltijd nagenoeg gelijk was. De mensen met light frisdrank aten meer andere voeding. Is het dan zo dat je gewoon meer eet als je light frisdrank drinkt? Ik denk niet dat het zo gemakkelijk is.

Conclusie: Het drinken/eten van light producten leidt niet direct tot verminderde calorie inname

Porties

Ook blijkt het zo te zijn dat we simpelweg meer eten! Het programma Food CIA heeft een aflevering gemaakt over de porties van kant en klaar maaltijden. De conclusie was dat de portiegrootte sinds de jaren zestig tot nu bijna verdubbeld is. Hiernaast is het aantal mensen dat intensieve arbeid doet afgenomen. Dus misschien eten we wel te veel.

Conclusie: We eten meer en we verbranden gemiddeld minder.

Eindconclusie

Je wordt te dik van te veel calorieën eten. Als je te veel suiker eet is dat ook zo. Het is van de ene kant fijn dat fabrikanten kritisch zijn op de hoeveelheid suikers die ze in hun producten gebruiken en net zo hard pijnlijk dat deze fabrikanten ook alles doen om hun eten aan ons te verkopen.  We blijken als consumenten nog steeds de gemiddeld grotere verpakking aantrekkelijker te vinden dan een gezonde portie. Ondanks dat er dus minder suiker op het oog wordt toegevoegd aan producten zijn er helaas genoeg aanwijsbare verklaringen waarom obesitas en diabetes een bijna epidemische vorm aanneemt.

Meer eyeopeners lezen? Duik in het 10 dagen programma en leer zo veel meer over voeding en hoe je jouw gewicht gemakkelijk onder controle kunt krijgen!

Geef een reactie